Wanneer je hoogsensitief bent, voel je vaak meer dan wat er letterlijk gezegd of getoond wordt. Je merkt stemmingen op, voelt spanning in een ruimte, pikt emoties van anderen sneller op en kan na een drukke dag het gevoel hebben dat je helemaal “vol” zit.
Veel hoogsensitieve personen proberen dit vooral mentaal te begrijpen.
Waarom ben ik zo moe?
Waarom komt alles zo hard binnen?
Waarom voel ik mij anders na een gesprek, een winkelbezoek of een dag op het werk?
Vanuit mijn energetische kijk op hoogsensitiviteit kijk ik niet alleen naar het hoofd of het zenuwstelsel, maar ook naar het energetische systeem. Eén van de eerste lagen die daarin belangrijk is, is je aura.
Je aura kan je zien als je eerste buitenste schil: een energetisch veld rondom je lichaam dat voortdurend in contact staat met je omgeving. Zeker bij hoogsensitiviteit speelt die buitenste laag een belangrijke rol.
Je aura is als het ware de eerste laag waarmee je de wereld ontmoet.
Nog vóór iets echt “binnenkomt”, wordt het al waargenomen door je systeem. Denk aan sfeer, spanning, drukte, emoties, onrust of verwachtingen van anderen. Bij hoogsensitieve personen lijkt die buitenste laag vaak fijner afgestemd te zijn, waardoor prikkels sneller en dieper kunnen binnenkomen.
Dat kan mooi zijn. Je voelt veel aan, merkt subtiliteiten op en hebt vaak een sterk intuïtief vermogen. Maar het kan ook vermoeiend worden wanneer je aura te open, te poreus of te weinig begrensd aanvoelt.
Dan lijkt het alsof alles zomaar binnenkomt: de energie van andere mensen, de sfeer op het werk, de spanning in een groep, de drukte van een winkel of de emoties van iemand die dicht bij jou staat.
Je komt thuis en voelt je leeg, terwijl je misschien niet eens precies weet waarom.
Hoogsensitiviteit wordt vaak omschreven als een diepere verwerking van prikkels. Vanuit energetisch oogpunt kan je zeggen dat een HSP niet alleen meer prikkels verwerkt via het hoofd en het lichaam, maar ook sneller informatie oppikt via het energieveld.
Je aura staat dan als het ware voortdurend “aan”.
Dat kan zich uiten in:
Wanneer we spreken over bescherming, denken mensen soms aan afsluiten. Alsof je een dikke muur rond jezelf moet bouwen zodat niets of niemand nog binnenkomt.
Maar dat is niet wat ik bedoel.
Een gezonde aura is geen muur. Het is eerder een heldere, stevige en rustige buitenste laag.
Je hoeft jezelf niet af te sluiten van de wereld. Je hoeft niet hard te worden. Je hoeft je gevoeligheid niet weg te duwen. Maar je mag wel leren voelen: wat is van mij, en wat is van de ander?
Voor een HSP is dat een belangrijke vraag.
Wanneer je aura te open staat, kan het moeilijk worden om onderscheid te maken tussen jouw eigen gevoel en de energie die je oppikt uit je omgeving. Je denkt dan misschien dat alles wat je voelt ook van jou is, terwijl dat niet altijd zo hoeft te zijn.
Soms draag je spanning mee die niet van jou is. Soms voel je zwaarte die je onderweg hebt opgepikt. Soms ben je moe omdat je systeem de hele dag te veel heeft moeten filteren.
Je aura verzorgen hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het begint met bewustzijn.
Alleen al beseffen dat je een energetische buitenlaag hebt die veel opvangt, kan rust brengen. Je veroordeelt jezelf minder en begrijpt beter waarom bepaalde situaties zo veel impact hebben.
Daarna kan je kleine rituelen gebruiken om je aura bewust te reinigen, te versterken en terug bij jezelf te komen.
Een eenvoudige oefening is om tijdens het douchen bewust te visualiseren dat het water niet alleen je lichaam reinigt, maar ook je energieveld.
Stel je voor dat het water alles meeneemt wat niet meer bij jou hoort: de spanning van de dag, emoties van anderen, gesprekken die blijven hangen of indrukken die te veel waren.
Je kan daarbij zachtjes in jezelf zeggen:
“Ik laat los wat mij niet meer dient.”
Of:
“Alles wat niet van mij is, mag nu wegspoelen.”
Je hoeft niet precies te weten wat je loslaat. Je hoeft het niet allemaal te analyseren. Laat het water kiezen wat mag verdwijnen. Dat maakt deze oefening net krachtig: je hoeft het niet met je hoofd op te lossen.
Ook de natuur kan helpen om je aura te reinigen. Vooral wind kan energetisch heel zuiverend aanvoelen.
Tijdens een wandeling kan je je voorstellen dat de wind door je energieveld waait en alles meeneemt wat je niet meer nodig hebt. Alsof er een fris windje door je hoofd, je lichaam en je aura beweegt.
Bij elke inademing laat je frisse lucht binnenkomen.
Bij elke uitademing laat je los wat zwaar, vol of vreemd aanvoelt.
Ook hier hoef je niet te beslissen wat weg moet. Laat de wind het werk doen.
Voor hoogsensitieve personen kan dit heel helpend zijn, omdat je zo niet in je hoofd blijft hangen. Je gebruikt je lichaam, je ademhaling en de natuur om weer ruimte te voelen.
Hoogsensitiviteit vraagt niet alleen om rust in je hoofd, maar ook om zorg voor je energetische systeem. Je aura is daarin een belangrijke eerste laag. Het is de buitenste schil waarmee je de wereld ontmoet, voelt en filtert.
Wanneer je leert om die laag bewust te verzorgen, kan je meer ruimte ervaren. Je voelt beter wat van jou is en wat niet. Je komt sneller terug bij jezelf na drukte, contact of emotionele belasting.
Je hoeft je gevoeligheid niet weg te duwen.
Je mag leren hoe je ermee omgaat.
En soms begint dat heel eenvoudig: onder de douche, in de wind, met je voeten op de grond en je aandacht terug bij jezelf.
Dan ben je welkom voor een intakegesprek. In alle rust kijken we samen naar jouw gevoeligheid, je energie en wat er op dit moment in je leven speelt. Zo krijg je meer helderheid over wat jij nodig hebt en welke volgende stap het best bij jou past.
In deze blog neem ik je mee in een persoonlijk moment met mijn koffiekopje waarop…
Bij hoogsensitieve personen staat de zonnevlecht energetisch vaak verder open, waardoor prikkels, spanning en emoties…
Rust in je systeem begint bij je vetzuren Veel hoogsensitieve personen (HSP) ervaren dagelijkse overprikkeling,…
Veel hoogsensitieve personen moeten zich nog altijd verdedigen voor wat ze voelen. In deze blog…
Wanneer ik het over energie heb, dan bedoel ik niet iets vaags waar je in…
Wat als de gevoeligheid van je kind geen probleem is, maar een spiegel? In dit…
Bekijk reacties
Mooi!